Centrum wiedzy

Serwis internetowy

Serwis internetowy (ang. website) nazywany też witryną internetową jest grupą powiązanych ze sobą stron internetowych w celu zwiększenia funkcjonalności. Witryny internetowe zawierają najczęściej treść poświęconą tematyce serwisu, mogą też zawierać obiekty interaktywne takie jak galerie zdjęć, formularze oraz aplikacje. Możemy wyróżnić kilka podstawowych rodzajów serwisów: portal, bankowość elektroniczna, blog, serwis społecznościowy, sklep internetowy.

Przeglądarka internetowa

Przeglądarka internetowa (ang. web browser) inaczej przeglądarka www to program komputerowy, który pobiera stronę internetową z serwera www i wyświetla ją na ekranie monitora.

Favicon

Favicon jest to znak graficzny (ikona), wyświetlany przed adresem URL w polu adresowym przeglądarki internetowej.

Serwer internetowy

Serwer internetowy jest to komputer podłączony do Internetu, na którym wgrana jest strona internetowa. Dzięki temu, każdy internauta ma dostęp do strony www.

FTP – protokół transferu plików

FTP (ang. File Transfer Protocol) to protokół komunikacyjny służący do przesyłania plików na serwer internetowy. Istnieje wiele darmowych klientów FTP do zarządzania plikami na serwerze.

Hosting

Hosting polega na udostępnianiu zasobów serwera internetowego w celu umieszczenia strony internetowej w sieci. Dostawcy usług internetowych w ramach hostingu najczęściej udostępniają określoną część dysku twardego, oprogramowanie oraz pocztę e-mail. Do zaistnienia w sieci potrzebna jest jeszcze domena internetowa.

Domena

Domena internetowa potocznie nazywana adresem www służy do identyfikacji strony internetowej w sieci. Domena może składać się z liter, cyfr oraz znaku „-”.

CMS – System Zarządzania Treścią

CMS (Content Management System) to oprogramowanie pozwalające na łatwe tworzenie oraz zarządzanie stronami www. Właściciel strony internetowej dzięki systemowi CMS może szybko i bez znajomości zagadnień webmasterskich zarządzać nią poprzez dodawanie, edytowanie czy usuwanie np. postów, podstron lub zdjęć. Serwis oparty o system zarządzania treścią zawiera tzw. zaplecze, jest to podstrona serwisu dostępna dla właściciela po poprawnym uwierzytelnieniu. Zaplecze posiada interfejs graficzny dzięki czemu jest proste i przyjemne w obsłudze.

HTML

HTML (ang. HyperText Markup Languange) to hipertekstowy język znaczników, służący do tworzenia stron internetowych. Pozwala budować strukturę informacji zawartych wewnątrz strony www oraz umożliwia określenie wyglądu strony w przeglądarce internetowej.

CSS

CSS (ang. Cascading Style Sheets) to kaskadowy arkusz stylów służący do opisu formy prezentacji strony www. Arkusz stylów to lista reguł, które określają jak ma zostać wyświetlona oraz jak ma wyglądać zawartość elementu HTML.

jQuery, JavaScript, AJAX

jQuery jest biblioteką programistyczną dla języka JavaScript, która ułatwia tworzenie ciekawych animacji na stronie oraz dynamicznie zmienia zawartość serwisu w połączeniu z AJAX.

PHP

PHP jest to obiektowy język programowania używany do generowania stron internetowych, działający po stronie serwera. Dzięki PHP można tworzyć dynamiczne strony www, rozbudowane portale, sklepy internetowe oraz skomplikowane mechanizmy serwisów internetowych.

MySQL

MySQL jest to system zarządzający bazą danych służącą do przechowywania informacji. Dzięki bazie danych można w łatwy sposób zmienić lub dodać nową informację na stronie bez ingerencji w kod strony internetowej.

Logotyp

Logotyp potocznie nazywany logo, może przyjmować formę samego symbolu graficznego, symbolu i nazwy lub samej nazwy. Znak graficzny powinien łatwo kojarzyć się z firmą, instytucją, agencją, organizacją czy produktem, może pełnić rolę marketingową oraz informacyjną. Logo powinno nakierowywać na symbolizowany podmiot poprzez przyciąganie uwagi oglądającego.

Grafika wektorowa

W grafice wektorowej obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych, co daje możliwość powiększania obrazów bez straty jakości. Wielkość pliku zależy od skomplikowania obrazu, co ma wpływ na duże zużycie pamięci dyskowej.

Grafika rastrowa

Grafika rastrowa opisuje obraz za pomocą punktów (rastra), co ma wpływ na utratę jakości przy powiększaniu obrazu. W przeciwieństwie do grafiki wektorowej zajętość przestrzeni dyskowej nie zależy od stopnia komplikacji obrazu.